Lov om barnetrygd (barnetrygdloven)

|
Karnov har Norges mest oppdaterte juridiske oppslagsverk med nyskrevne og ajourførte kommentarer til lover, forskrifter, konvensjoner, forordninger og direktiver. Oppslagsverket inneholder også artikler og en rekke norske, svenske og danske fremstillinger – alt lenket opp til Lovdatas kilder. Kommentarene skrives og ajourføres av landets fremste jurister. Karnov tilbyr historiske versjoner av lovkommentarene, så nå kan alle aktører innen rettspleien trygt henvise til en note.

Med Karnov Lovkommentarer blir rettskildene i Lovdata Pro beriket med enda mer verdifullt innhold, slik at du til enhver tid er oppdatert og kan arbeide målrettet og effektivt.

Få gratis prøvetilgang

Ta kontakt om du vil ha gratis prøvetilgang til Karnov Lovkommentarer

Fredrik Bergesen

Juridisk kyndig rettsmedlem, Trygderetten

Stjernenote

Stjernenote

Lov 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd (barnetrygdloven) hører under Barne- og familiedepartementet (BFD). Et formål med barnetrygden er at den skal virke inntektsutjevnende til fordel for barnefamilier. Loven skal bidra til å dekke utgifter til forsørgelse av barn.

Loven avløste den tidligere barnetrygdloven 1946 (lov 24. oktober 1946 nr. 2) og trådte i kraft fra 1. januar 2023. Den forrige loven hadde ikke vært gjenstand for noen helhetlig gjennomgang siden den ble vedtatt. Den hadde vært flikket på en rekke ganger ved at nye bestemmelser fortløpende var blitt tatt inn, og bar preg av å være et lappverk, med dårlig struktur, flere forskrifter og et gammelmodig språk. Et mål med dagens barnetrygdlov var derfor å forenkle regelverket, etter mønster av arbeidet med den nye folketrygdloven av 1997 (lov 28. februar 1997 nr. 19). Blant nyvinningene var innføringen av en formålsbestemmelse og en lovfesting av retten til å dele barnetrygd der foreldrene har avtalt at barnet skal ha delt bosted. Loven ble også utformet mer kjønnsnøytralt.

I lovforarbeidene, Ot.prp. nr. 57 (2000–2001), fremkommer det i kapittel 5 en redegjørelse for barnetrygdens historie frem til vedtakelsen av någjeldende barnetrygdlov.

Det ble vurdert å inkorporere barnetrygden i folketrygdloven. Departementet gikk imidlertid ikke inn for dette og begrunnet det med at barnetrygden er den viktigste og største overføringsordningen til barnefamiliene og et sentralt virkemiddel for å dekke merutgifter knyttet til forsørgeransvaret for barn. Det ble ansett som viktig å synliggjøre dette særegne formålet i en egen lov, noe som også ville gjøre det mer oversiktlig og tilgjengelig for stønadsmottakerne, jf. Ot.prp. nr. 57 (2000–2001) kapittel 4.

Barnetrygden er universell, noe som innebærer at alle som har barn boende fast hos seg, har rett til ordinær barnetrygd med et fast beløp per barn, uavhengig av størrelsen på inntekten. Enslige forsørgere har rett til utvidet barnetrygd, som skal kompensere for de ekstra kostnadene en enslig mor eller far har som følge av at vedkommende bor alene med barnet i en egen husholdning. Enslige forsørgere med barn under tre år kan på nærmere bestemte vilkår også kvalifisere til et småbarnstillegg.

Nivået på barnetrygdens satser ble holdt uendret i tidsrommet mellom 1996 og 2019, noe som var gjenstand for medieoppmerksomhet og politisk diskusjon. Satsene er imidlertid blitt oppjustert de senere årene. Fra 1. mai 2025 utgjør ordinær barnetrygd 1 968 kroner per barn per måned. Utvidet barnetrygd utgjør 2 516 kroner i måneden, mens småbarnstillegget utgjør 696 kroner per måned.

Barnetrygden er skattefri.

Ifølge statistikk fra nav.no var det pr. mars 2025 totalt 669 676 personer som mottok barnetrygd. Antallet barn det ble utbetalt barnetrygd for, var 1 102 145. Det var 128 602 personer som mottok utvidet barnetrygd. Utgiftene til barnetrygd i 2025 er anslått til 28,8 milliarder kroner.

Ordningen med barnetrygd administreres av Nav. Klager over Navs vedtak behandles av Nav klageinstans. Klageinstansens vedtak kan ankes videre inn til Trygderetten. Trygderettens kjennelser angripes ved søksmål for lagmannsretten. Lagmannsretten er førsteinstans i de alminnelige domstolene for rettslig overprøving av avgjørelser som gjelder barnetrygd.

Barnetrygd er en «familieytelse» og omfattes derfor av forordning (EF) nr. 883/2004 (trygdeforordningen) artikkel 3 nr. 1 bokstav j, jf. artikkel 1 bokstav z. I etterkant av den såkalte trygdeskandalen, hvor det i oktober 2019 ble avdekket feil praktisering av EØS-reglene, ble det sommeren 2020 oppnevnt et lovutvalg som skulle gjennomgå trygdelovgivningen og folkerettslige avtaler med betydning for trygdekoordinering som Norge er bundet av. I juni 2021 leverte Trygdekoordineringsutvalget NOU 2021: 8 Trygd over landegrensene, der utvalget foreslo en ny bestemmelse i barnetrygdloven § 1 a samt å revidere lovens §§ 6 og 22. Forslaget ble med enkelte endringer fulgt opp i Prop. 71 L (2021–2022) og Innst. 33 L (2022–2023). Endringene ble vedtatt ved lov 25. november 2022 nr. 86. Det vises til kommentarene til §§ 1a, 6 og 22.

Få gratis prøvetilgang

Ta kontakt om du vil ha gratis prøvetilgang til Karnov Lovkommentarer

Barnevernloven

Arveloven

Ekteskapsloven – el

Barnelova

Likestillings- og diskrimineringsloven – ldl

|
|

Personopplysningsloven

Politiregisterloven

Folkeregisterloven

Bioteknologiloven – biotl

Gravplassloven

Kontantstøtteloven

Diskrimineringsombudsloven – diskrol

|

Trossamfunnsloven

Vergemålsloven – vgml

Husstandsfellesskapsloven – husfskl

Krisesenterlova

Statistikkloven

Barneombudsloven

Barnevernsloven – bvl

Lov om endring av juridisk kjønn

Lov om forsvunne personar

Kredittopplysningsloven

Gjeldsinformasjonsloven

Lov om Haagkonvensjonen 1996

Vergemålsforskriften

Familievernkontorloven

Navneloven

Kontantstøtteloven