Till övergripande innehåll för webbplatsen

Lov om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn

Karnov har Norges mest oppdaterte juridiske oppslagsverk med nyskrevne og ajourførte kommentarer til lover, forskrifter, konvensjoner, forordninger og direktiver. Oppslagsverket inneholder også artikler og en rekke norske, svenske og danske fremstillinger – alt lenket opp til Lovdatas kilder. Kommentarene skrives og ajourføres av landets fremste jurister. Karnov tilbyr historiske versjoner av lovkommentarene, så nå kan alle aktører innen rettspleien trygt henvise til en note.

Med Karnov Lovkommentarer blir rettskildene i Lovdata Pro beriket med enda mer verdifullt innhold, slik at du til enhver tid er oppdatert og kan arbeide målrettet og effektivt.

Få gratis prøvetilgang

Ta kontakt om du vil ha gratis prøvetilgang til Karnov Lovkommentarer

Bjørn Edvard Engstrøm

Tidligere lagdommer i Borgarting lagmannsrett

Stjernenote

Stjernenote

Lov 18. juni 2021 nr. 139 om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn hører under Samferdselsdepartementet (SD). Loven trådte i kraft straks. Loven er i kommentarene også kalt «utleieloven».

Det ble 30. mai 2022 gitt en særskilt forskrift om virkeområdet til lov om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn, forskrift 30. mai 2022 nr. 925, i kraft 15. juni 2022. Forskriftens § 1 definerer hva som ved utleie på offentlig grunn skal anses som «små elektriske kjøretøy», og viser i denne forbindelsen til forskrift 25. mai 2022 nr. 918 om krav til liten elektrisk motorvogn § 3. Det er også gitt en definisjon av sykkel med hjelpemotor (elsykkel), jf. forskrift 19. februar 1990 nr. 119 om krav til sykkel § 2 annet til fjerde ledd.

Forarbeider er særlig Dok. nr. 8:293 L (2020–2021) og Innst. 643 L (2020–2021). Som det fremgår, ble loven i utgangspunktet foreslått av representanter på Stortinget (dok. nr. 8-sak). Det ble anmodet om lovteknisk bistand fra departementet for å utarbeide en lovtekst for å gi adgang for kommuner til å regulere utleie og bruk av elektriske sparkesykler på offentlig grunn. Både Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Samferdselsdepartementet har behandlet saken. Loven har ikke vært gjenstand for høring på vanlig måte.

Loven hjemler adgang for kommuner til å regulere bruken av utleide elektriske sparkesykler og andre små elektriske kjøretøy på offentlig grunn.

Særlig i større byer er utstrakt utleie av slike kjøretøy blitt en utfordring for fremkommelighet og sikkerhet for brukere og andre trafikanter knyttet til bruk og parkering av elektriske sparkesykler. Blant annet har Blindeforbundet påpekt vanskeligheter for personer med funksjonsnedsettelse ved passering av elektriske sparkesykler som er etterlatt på fortau, i parker osv. Bruk av elektriske sparkesykler har ført til personskader, til dels alvorlige, i form av blant annet hodeskader og beinbrudd, både hos brukere og andre trafikanter. Det har forekommet at fører av elektrisk sparkesykkel har omkommet i ulykke. Mange skader finner sted på natten, under kjøring i beruset tilstand. Det gjelder pr. oktober 2023 ingen promillegrense ved bruk av elektrisk sparkesykkel, og det er ikke noe påbud om hjelm.

Det var dessuten oppstått uklarhet om hvorvidt kommunene kunne bruke den kommunale råderetten til å regulere bruken av egne arealer til utleie av små elektriske kjøretøy. Ved endring i forskrift 21. mars 1986 nr. 747 om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) ved forskrift 7. mai 2021 nr. 1411 i ny § 2 nr. 6 ble det fastsatt at trafikkreglene ikke begrenser kommunens mulighet etter eierrådigheten til å regulere bruk og parkering av kjøretøy til utleie eller annen kommersiell virksomhet på kommunal grunn.

Under behandlingen i Stortinget ble det bedt om at regjeringen sørget for en evaluering av loven når man har høstet erfaringer med den i praksis. Det kan herunder bli aktuelt blant annet med bestemmelser om erstatningsansvar for skade voldt ved bruk av små elektriske kjøretøy i likhet med reglene i lov 3. februar 1961 nr. 3 om ansvar for skade som motorvogner gjer (bilansvarslova eller bal.), jf. gjeldende forskrift 13. juni 2014 nr. 725 om unntak fra forsikringsplikt.

Under behandlingen i Stortinget mente Fremskrittspartiet at det ikke var nødvendig med loven, og viste til annen regulering av små elektriske kjøretøy.

Få gratis prøvetilgang

Ta kontakt om du vil ha gratis prøvetilgang til Karnov Lovkommentarer

Vegtrafikkloven

Luftfartsloven

Bilansvarslova

Skipssikkerhetsloven

|

Yrkestransportlova

Motorferdselloven

Skipsarbeidsloven

|

Havne- og farvannsloven

Småbåtloven

Jernbaneloven

Postloven

Kystvaktloven

Jernbaneansvarsloven

COTIF-loven

|

NIS-loven

Territorialfarvannsloven

Veglova

Jernbaneundersøkelsesloven

Lov om oppskyting i verdensrommet

Lov om innenlands transport i EØS-avtalen

Sjøloven

Parkeringsforskriften

Forskrift om offentlig parkeringsgebyr

Trafikkregler

Tapsforskriften (førerettforskriften)

Skiltforskriften

Førerkortforskriften

Forskrift om ledninger i offentlig veg

Forskrift om gebyr for uforsikret motorvogn mv.