Till övergripande innehåll för webbplatsen

Lov om forbud mot fallskjermhopping m.v. innenfor visse fjellområder

|
Karnov har Norges mest oppdaterte juridiske oppslagsverk med nyskrevne og ajourførte kommentarer til lover, forskrifter, konvensjoner, forordninger og direktiver. Oppslagsverket inneholder også artikler og en rekke norske, svenske og danske fremstillinger – alt lenket opp til Lovdatas kilder. Kommentarene skrives og ajourføres av landets fremste jurister. Karnov tilbyr historiske versjoner av lovkommentarene, så nå kan alle aktører innen rettspleien trygt henvise til en note.

Med Karnov Lovkommentarer blir rettskildene i Lovdata Pro beriket med enda mer verdifullt innhold, slik at du til enhver tid er oppdatert og kan arbeide målrettet og effektivt.

Få gratis prøvetilgang

Ta kontakt om du vil ha gratis prøvetilgang til Karnov Lovkommentarer

Tage Henningsen

Statsadvokat, Riksadvokaten

Stjernenote

Stjernenote

Lov 12. juni 1987 nr. 57 om forbud mot fallskjermhopping m.v. innenfor visse fjellområder er en fullmaktslov som gir Kongen adgang til å forby fallskjermhopping og ferdsel med fallskjermutstyr innenfor nærmere avgrensede fjellområder.

Loven hører under Justis- og beredskapsdepartementet (JD).

Forskrift om forbud mot fallskjermhopping m.v. i Trolltindene ble fastsatt samtidig som loven ble sanksjonert i statsråd, jf. kgl.res. 12. juni 1987 nr. 495. Forskriften rammer også ferdsel med fallskjermutstyr i hoppområdet. Per 7. mars 2022 er dette eneste forskrift som er gitt med hjemmel i loven.

Fullmaktsloven og forskriften ble vedtatt etter at det på midten av 1980-tallet forekom flere dødsulykker og risikofylte redningsaksjoner etter fallskjermhopping i Trollveggen i Rauma kommune. Et forbud ble først gitt ved provisorisk anordning 25. juli 1986 nr. 1606. Denne ble under ett år senere avløst av fullmaktsloven.

De mest sentrale forarbeidene er Ot. prp. nr. 69 (1986–87), Innst. 0. nr. 80 (1986–87) og Forh. O. (1986–87) side 473–477.

Forbudet er først og fremst begrunnet med at fallskjermhopping i visse typer fjellområder kan sette redningsmannskapers liv og helse i fare, blant annet som følge av steinsprang og vanskelige vindforhold, se Ot. prp. nr. 69 (1986-87) side 12 og Innst. 0. nr. 80 (1986–87) side 12. Det er altså ikke hensynet til hopperne selv som utgjør den bærende begrunnelsen for straffansvaret. Eventuelle redningsaksjoner er dessuten ofte ressurskrevende og medfører risiko for tap eller ødeleggelse av kostbart materiell. Størstedelen av slike kostnader må ofte dekkes av staten.

Loven har blitt endret to ganger. Ved lov 15. april 1988 nr. 15 ble det satt inn et medvirkningstillegg i § 3. Medvirkeransvaret hadde ved en feil falt ut av loven ved stortingsbehandlingen. Ved lov 19. juni 2015 nr. 65 ble det samme medvirkningstillegget opphevet som overflødig ved siden av den generelle regelen om medvirkningsansvar i lov 20. mai 2005 nr. 28 om straff (straffeloven eller strl.) § 15. Samtidig ble angivelsen av skyldkravet fjernet som overflødig ved siden av straffeloven § 21.

Straffen for overtredelse av forbudet er bot, jf. § 3. Publisert rettspraksis om loven finnes per 7. mars 2022 ikke.

Få gratis prøvetilgang

Ta kontakt om du vil ha gratis prøvetilgang til Karnov Lovkommentarer

Offentleglova

Arkivlova

Kulturminneloven

Sivilombudsloven

|

Trossamfunnsloven

Markaloven

Kulturlova

Bildeprogramloven

Film- og videogramlova

Knockoutloven

Svartebørsloven

Lov om vederlag for kunstvisning

Etterretningstjenesteloven

Bibliotekvederlagsloven