Fremtidens Jurist 2024:
Managing Partner i advokatfirmaet Wikborg Rein, Geir Sviggum, sier at KI nå er en hygienefaktor i bransjen, ikke lenger et fortrinn. For å være rustet til fremtiden må advokater kombinere spisskompetanse med teknologisk forståelse.
På få år har kunstig intelligens blitt viktig i flere bransjer, også for advokatene. Mange av de største advokatfirmaene har allerede begynt å bruke KI for å effektivisere sine arbeidsprosesser og juridiske tjenester. Advokatene i Wikborg Rein er godt i gang med å bruke KI aktivt i ulike sammenhenger.
– Det er viktig å følge den teknologiske utviklingen tett og involvere flere ulike deler av firmaet i vurderingen av om man skal gå inn i nye tekniske løsninger. Det avgjørende bør nødvendigvis være at nye løsninger gir mer verdi enn slik løsningene er i dag, primært for klientene, men også for oss som firma, sier Geir Sviggum, Managing Partner i Wikborg Rein.
Har tatt i bruk KI-verktøy
Sviggum forteller at firmaet allerede har begynt å bruke KI-verktøy for å løse arbeidsoppgaver som for eksempel oversettelse og anonymisering av tekst og filer, samt til støtte ved juridisk søk og analyse. Verktøyene effektiviserer prosesser som dokumentgjennomgang, utforming av juridiske anførsler, kontraktsutforming og transkribering av lydopptak. I tillegg brukes KI til å forsterke prosesser i transaksjoner og til å automatisere manuelle oppgaver gjennom robotisering, noe som øker effektiviteten i selskapets arbeidsprosesser.
I dag finnes mange av disse KI-verktøyene på markedet som egne produkter, men Sviggum forteller at også mye eksisterende programvare har fått KI-funksjonalitet de siste årene.
– Vi bruker for det meste "hyllevare". Alle våre "standardapplikasjoner" som vi har i vår portefølje, har et større eller mindre innslag av løsninger drevet av KI, som er i rivende utvikling, forteller Geir før han legger til:
– Der vi ikke finner gode løsninger på sentrale utfordringer ved hjelp av "hyllevare", utvikler vi gode løsninger i samarbeid med våre partnere.
Geir mener at dette kun er begynnelsen på bruk av KI i advokatbransjen.
– Vi i Wikborg Rein har store forventninger til at fremtidens teknologi vil hjelpe oss med å fremskaffe relevant informasjon raskere og mer presist i de sakene vi til enhver tid jobber med.
Geir Sviggum, Managing Partner i advokatfirmaet Wikborg Rein.
Implementering og kompetanseheving
For å få maksimalt utbytte av KI-verktøyene kreves det både riktig implementering og kontinuerlig kompetanseheving blant advokatene. Med mange KI-verktøy på markedet er det ikke nødvendigvis enkelt å vite hvilke løsninger en bør teste ut og implementere. Sviggum legger ikke skjul på at det kan være utfordrende.
– Én utfordring er å sikre god prosess og involvering av forretningssiden i evalueringsprosesser når mange nye KI-verktøy skal vurderes.
Sviggum poengterer at tilgang til verktøyene ikke er nok.
– Vi arbeider målrettet for å lage gode løsninger for kompetanseheving av våre advokater. De har allerede en travel arbeidsuke. Derfor arbeider vi kontinuerlig med å lage en god og fleksibel kunnskapsbase, slik at alle våre ansatte enkelt kan tilegne seg ny kompetanse når vi tilgjengeliggjør nye tekniske verktøy, sier han.
Hygienefaktor, ikke konkurransefortrinn
Sviggum forteller at advokatfirmaer i dag ikke oppleves som innovative kun fordi de bruker KI. På kort tid har det blitt en forventning, også blant studentene.
– Vi opplever at studenter og nyutdannede vil jobbe i Wikborg Rein på grunn av de spennende sakene og de skarpe hodene de får jobbe med. Vårt inntrykk er at KI er en "hygienefaktor" som studenter og nyutdannede tar for gitt at de store forretningsadvokatfirmaene holder tritt med, forklarer Sviggum.
Ikke bare behov for KI-kompetanse
Når det gjelder fremtidens jurister og behov for spisskompetanse, mener Sviggum at det er behov for en annen type kompetanse, men ikke utelukkende digital ekspertise. Det gjelder ikke bare ferdigutdannede, men også allerede praktiserende advokater.
– Det blir bare mer behov for spisskompetanse, men det handler ikke nødvendigvis bare om KI. Sakene blir stadig mer komplekse og går på tvers av fagområder. Det kan derfor kreves mer spesialisering innen eksempelvis krysningen mellom sanksjoner og prosedyre, sier Sviggum før han legger til:
– Brukere av juridiske tjenester, i særdeleshet tjenester fra de ledende advokatfirmaene, forventer markedsledende, juridisk spisskompetanse som et minimum. For å lykkes godt må man i tillegg ha menneskelige, praktiske og kommersielle egenskaper. Man må evne å sette seg inn i klientens virksomhet og tilpasse rådgivningen etter klientens konkrete behov. Snarere enn å gi vage utredninger må gode jurister ha mot til å presist bruke jussen som et verktøy til å gi praktiske råd om hva klienten faktisk bør gjøre.
– Juristene må også evne å ta i bruk ny teknologi, inkludert kunstig intelligens, som del av sin rådgivning, og på denne måten bli både bedre og mer effektiv for klienten.
Karriereråd for fremtidens jurister – Geir Sviggums tre tips:
- Bli flinkest mulig faglig
Faglig trygghet og spisskompetanse vil alltid gjøre deg attraktiv. Det vil også gi deg selvtillit og motivasjon til videre læring. Det å utfordre deg selv til å bli flinkest mulig faglig fører deg inn i en god sirkel som du vil ha stor glede av. - Vær raus og empatisk
Vær hyggelig, raus og empatisk mot alle på din vei. Ingen liker å jobbe med mennesker som ikke oppfører seg pent mot alle, uansett hvilken rolle man har i et selskap. Faglig spisskompetanse kan ikke erstatte skikkelig oppførsel. I Wikborg Rein er vi verdidrevet. Vi tar vare på alle våre, og vi har svært lav toleranse for dårlig oppførsel. Du vil overraskes over hvor mye som løser seg i livet for mennesker som har en flott fremferd og som vil andre mennesker vel. - Søk kunnskap
Vær alltid nysgjerrig, søkende og kunnskapstørst: Lær deg å utnytte alle KI-verktøy best mulig, undersøk mulighetene de ulike tekniske løsningene har, og sett deg inn i hvordan vårt juridiske arbeid inngår i den geopolitikken vi er en del av.