Lisbeth Holst Bremstad
seniorskattejurist, Skatteetaten
seniorskattejurist, Skatteetaten
Fagdirektør, Skatteetaten
Lov 22. juni 2012 nr. 43 om arbeidsgivers innrapportering av ansettelses- og inntektsforhold m.m. (a-opplysningsloven) hører under Finansdepartementet (FIN).
Loven danner grunnlag for en felles ordning for rapportering av arbeids- og inntektsforhold til Skatteetaten, Arbeids- og velferdsetaten (NAV) og Statistisk sentralbyrå (SSB), kalt a-ordningen. Loven skal forenkle arbeidsgivers rapportering av opplysninger om arbeids- og inntektsforhold, legge til rette for økt effektivitet og bedre oppgaveløsning i etatene og gi bedre tjenester fra det offentlige.
Sentrale forarbeider er Prop. 112 L (2011–2012) kapittel 9, Prop. 48 L (2013–2014) og Prop. 1 LS (2014–2015) kapittel 15. Endringer som bare gjelder enkelte bestemmelser i loven, er omtalt under den aktuelle bestemmelsen.
Loven må ses i sammenheng med lovgivingen for rapportering til Skatteetaten, NAV og SSB som er nærmere omtalt i kommentarene til a-opplysningsloven § 3.
Det er fastsatt en utfyllende forskrift til loven, forskrift 24. juni 2014 nr. 857 om arbeidsgivers innrapportering av ansettelses- og inntektsforhold med mer (a-opplysningsforskriften).
Loven trådte i kraft 1. september 2015, med unntak av § 12 a, som ble tilføyd ved lov 20. juni 2014 nr. 37 og trådte i kraft 26. september 2014.
Skatteetaten har gitt utfyllende veiledning til a-ordningen på sine nettsider: A-meldingen – Skatteetaten.